W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do programu ,,PoczytajMy’’ w ramach, którego powstał klub czytelniczy. Celem klubu było upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci z klas 0-3. Ósmoklasiści wraz z nauczycielem prowadzili cykl spotkań, na których zachęcali swoich młodszych kolegów do czytania.
Pierwsze spotkanie czytelnicze odbyło się w bibliotece szkolnej. Na tym spotkaniu zaczęliśmy od rozmowy o zainteresowaniach młodszych dzieci. Uczniowie zapoznali się również z zasobami biblioteki. Podczas tego spotkania dzieci zwróciły uwagę na serię kolorowych książek ,,Nela – mała reporterka”, których autorką jest młoda podróżniczka. Dzieci kojarzyły dziewczynkę z telewizji. Dziewczyny z klasy 8 zapoznały przedszkolaków z krótką biografią Neli, a następnie odczytały dzieciom wybrane fragmenty cyklu książek podróżniczych. Najbardziej zainteresowała je 10 książka Neli pt. ,,Nela na wyspie rajskich ptaków”, która przedstawia między innymi kolorowe ptaki zamieszkujące dżunglę. Na zakończenie spotkania dzieci zainspirowane książkami młodej podróżniczki wykonały pracę plastyczną zatytułowaną ,,Ptaki – cudaki”.
Na drugim spotkaniu uczniowie z klasy 8 wraz z nauczycielem i dziećmi z klas 1-2 spotkali się w sali lekcyjnej . Na to spotkanie przynieśliśmy książkę pt. ,,Biały ptak” R. J. Palacio. Najpierw uczniowie zapoznali się z szatą graficzną książki (jest to komiks), następnie ósmoklasiści porozmawiali z młodszymi uczniami o wojnie. Po rozmowie starsi uczniowie przeczytali fragmenty powieści dzieciom z klas: 1-2. Młodsi uczniowie z zainteresowaniem słuchali czytanej przez nich lektury. Po przeczytaniu rozmawialiśmy o losach jej bohaterów. Dzieci dopytywały o wojnę, rozumiały, że był to trudny czas dla ludzkości. Powstała także praca plastyczna – zakładka do książki pt. ,,Biały ptak”.
Na trzecim spotkaniu gościliśmy ponownie u dzieci z zerówki wraz z książką pt. ,,Kolorowy potwór” A. Llenas. Książka w zabawny i bardzo plastyczny sposób uczy rozpoznawania i nazywania uczuć. Podpowiada, co robić, gdy wszystkie się zaplączą, a my nagle poczujemy się zagubieni. Jest idealnym pretekstem do rozpoczęcia rozmowy z dzieckiem o emocjach. Oryginalne ilustracje bardzo oddziałują na wyobraźnię. Zachęcą niejedno dziecko do stworzenia własnych rysunków, podziałów i wyrażania emocji, a przede wszystkim do lepszego zrozumienia siebie. Na tym spotkaniu udało się przeczytać całą książkę. Dzieciom bardzo przypadła ona do gustu, bowiem zawiera mnóstwo kolorowych ilustracji. Przedszkolaki chętnie rozmawiały o emocjach i potrafiły dopasować je do odpowiednich kolorów. Starszaki otrzymały karty pracy, na których namalowane było 5 słoików. Zadaniem dzieci było pokolorować słoiki na 5 kolorów (identyfikujemy każdą emocję kojarząc ją z kolorem: Żółty – Radość, Niebieski-Smutek, Czerwony- Złość, Czarny-Strach, Zielony-Spokój. Następnym zadaniem dzieci było narysowanie i pokolorowanie potwora. Do wykonania tego zadania podzieliłyśmy dzieci na 2 grupy (chłopcy – dziewczynki). Następnie poprosiłyśmy grupy o wyjaśnienie jak się czuje ich potwór. Dzieci wymyśliły również historyjkę – co działo się z potworem, że czuje się tak a nie inaczej…
Na czwartym spotkaniu czytelniczym uczniowie z klasy 3 zapoznali się z serią książek: ,,Mikołajek”. Skupili się jednak na jednej części pt. ,,Wakacje Mikołajka”. Wspólnie czytaliśmy wybrane fragmenty tej książki. ,,Wakacje Mikołajka” to czwarta część przygód, które zaskakują i rozśmieszają na każdym kroku. Mikołajek spędza wakacje w miejscowości Morskie Skałki oraz na obozie na Piaszczystym brzegu. Chłopiec przeżywa tam wiele wspaniałych przygód oraz staje się ,,samodzielny”. Poznaje również nowych kolegów: Błażeja, Fortunata, Mamerta, Ireneusza, Fabrycego, Kosmę i Iwa. Książka ta bardzo podobała się trzecioklasistom, bowiem bohaterowie są realni i ich przygody mogą przytrafić się każdemu. Na zakończenie zajęć uczniowie zaprojektowali okładki według własnego pomysłu do tejże książki.
Na piątym spotkaniu czytelniczym uczniowie z klas: 1-2 zapoznali się z książką ,,Pola na plaży” autorstwa G. Rzepeckiej – Weiss. Książka ta opowiada o przygodach Poli. Uczy jak miło i bezpiecznie spędzić czas na plaży. Po przeczytaniu całej lektury dzieci stworzyły listę zasad bezpiecznego i kulturalnego plażowania oraz wykonały karty pocztowe przedstawiające nadmorskie plaże. Na koniec zajęć dzieci obejrzały film edukacyjny przedstawiający jak bezpiecznie spędzić wakacje.
Podsumowaniem działań klubu czytelniczego była akcja czytelnicza, w którą zaangażowały się klasy 4-8. Cała akcja przypadła uczniom do gustu i mają nadzieję na kontynuacje jej w przyszłym roku.